Örtmedicin och helhetsterapi

Livsmedel att äta mycket av vid depression

 

Trypofan är en aminosyra som i flera studier visat sig höja serotoninhalten i hjärnan och därmed gör oss "gladare" (nöjdare)  samt ger oss bättre sömn (vilket i sin tur också brukar påverka humöret i positiv riktning). Fenylanalin och tyrosin höjer också humöret.

Exempel på livsmedel som innehåller tryptofan:

Bananer

Ananas

Avocado

Cacao

Fikon

Plommon

Spannmålsprodukter överlag med främst havre

Tomater (innehåller även lyckopen)

Cashewnötter

Valnötter

 

Kost rik på tyrsin eller fenylalanin behövs för att producera dopamin (och indirekt noradrenalin)

Detta finns det nämnvärda mängder av i:

Avokado

Baljväxter

Nötter

Frön

 

 

Kost rik på fenylalanin och tyrosin:

  • valnötter
  • vetegroddar
  • Pumpafrö
  • Sojabönor
  • jordnötter
  • Limabönor

 

Det finns naturligtvis andra faktorer utöver mat som påverkar och samverkar till depression.

Är vi deprimerade behöver vi ta hand om oss och ta reda på vad som är förtryckt i oss. Det kan vi göra ex med hjälp av en terapeut av något slag. Men parallellt med detta är det ju toppen om man kan äta nämnvärt av råvaror som innehåller mycket trypofan

 

 

Selen (en mineral) anses stimulera serotonin och dopaminproduktionen

Att äta kolhydratrik mat är också antidepressivt! Förklaras bra här: http://iform.se/halsa/stress/tipsen-som-hjalper-dig-forebygga-depression

 

Vill du lära dig mer om råvaror och näringsämnen som förebygger/lindrar och botar depression så finns det en fantastisk länklista här: http://lanksamling.se/blogg/depression.html